Lisävaruste-kirjasto

Nykyaikana autoissa on vaikka minkälaisia lisävarusteita. Uusien autojen vakiovarusteet ovat lisääntyneet, mutta suurin osa lisävarusteista on erikseen ostettavissa auton tilaushetkellä. Vaihtoautoa ostaessa kannattaa tutkia auton lisätiedot nähdäkseen, mitä kaikkia lisävarusteita kyseisessä autossa on. Osa lisävarusteista on mahdollista asentaa myös jälkikäteen, joten jos löydät muuten täydellisen vaihtoauton, mutta tietty lisävaruste puuttuu, kannattaa ehdottomasti selvittää vaikkapa myyjältä, josko sellainen olisi mahdollista vielä lisätä. 

Monilta automerkeiltä löytyy lähes identtisiä lisävarusteita, mutta ne on nimetty eri tavalla. Kuitenkin myös mallikohtaisia eroja löytyy, joten oman auton ohjekirjasta on aina syytä tarkistaa juuri siinä olevat lisävarusteet ja niiden ominaisuudet sekä käyttöohjeet. 

Alla on listattuna lisävarusteita aakkosjärjestyksessä, klikkaamalla haluamaasi lisävarustetta pääset lukemaan siitä lisää. Huomioithan, että samalla lisävarusteella saattaa olla useita nimityksiä, joten etsimäsi lisävaruste saattaa löytyä myös toisella nimellä. Osasta lisävarusteista löytyy myös esimerkkejä merkkikohtaisista nimityksistä kyseisille lisävarusteille. 

360° -kamera

A-G
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Ajonvakautusjärjestelmä
Android Auto
Apple CarPlay
Autopilot
Avaimeton järjestelmä
Etäohjaussovellus

H-N
Heijastusnäyttö / Head-up display
Hierovat istuimet
Ilmastoidut istuimet
Isofix-valmius
Kaistavahti
Kaukovaloavustin
Kuolleen kulman varoitin
Kääntymisavustin
Lasikatto / Panoraamakatto
Launch Control
Led-ajovalot
Liikennemerkkien tunnistus
Liikenneruuhka-avustin
Lämmitettävä tuulilasi
Mäkilähtöavustin
Nopeudenrajoitin

O-U
Ovenavausvaroitin
Peruutuskamera
Pikalataus (CCS, CHAdeMO & Supercharger)
Pixel LED -ajovalot
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Pysäköintiavustin
Pysäköintitutka
Sadetunnistin
Start/Stop-järjestelmä
Soft Close -ovet
Sähköinen takaluukku
Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku
Sähkösäätöiset istuimet muistilla
Törmäysvaroitin + Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

V-Ö
Vakionopeudensäädin
Vetokoukku
Xenon-ajovalot

Puuttuuko luettelosta jokin tietty lisävaruste, josta haluaisit tietää lisää? Vinkkaa meille sivun alaosassa olevan lomakkeen kautta, niin lisäämme sen listaan! 

360°-kamera

360°-kamera koostaa yleensä neljästä eri kamerasta ympäristönäkymän auton ympäriltä ja helpottaa siten parkkeeraamista tai parkista poistumista. Ympäristönäkymä tulee näkyviin tietoviihdejärjestelmän näyttöön samaan tapaan kuin tavallinen peruutuskamera. 

Joillakin merkeillä on mahdollisuus valita tietty kameranäkymä, jonka haluaa näytölle näytettäväksi. Tämä helpottaa erityisesti ahtaissa paikoissa liikkumista. 

Skoda: Area View
BMW: 360 Surround View
Seat: Top View Camera

Adaptiivinen vakionopeudensäädin / Mukautuva vakionopeudensäädin / Adaptive Cruise Control / ACC / Distronic 

Adaptiivinen vakionopeudensäädin on tutkalla toimiva lisävaruste, joka säätää auton nopeuden muun liikenteen nopeuteen mukautuvaksi. Etäisyyttä edellä ajavaan pystyy säätämään. Lisävaruste tunnistaa ainoastaan samalla kaistalla samaan suuntaan ajavat autot. Esimerkiksi siirtyessäsi kiihdytyskaistalle, auto kulkee säätämääsi nopeutta ja siirtyessäsi takaisin oikealle kaistalle, ajat joko maksimissaan vakionopeudensäätimeen asettamaasi nopeutta tai hitaamman sattuessa edelle ajat hänen nopeuttaan. Yleensä etäisyys edellä ajavaan mitataan tutkalla, joka on yleisimmin sijoitettu etusäleikköön. 

Ajonvakautusjärjestelmä / Ajovakauden hallintajärjestelmä / ESC / Electronic Stability Control

Ajonvakautusjärjestelmä tarkkailee kuljettajan ohjauksen suuntaa ja auton kulkusuuntaa. Mikäli ne poikkeavat toisistaan, pyrkii järjestelmä korjaamaan auton kulkusuunnan kuljettajan ohjauksen mukaiseksi jarruttamalla esimerkiksi yksittäisiä pyöriä. 

Ajonvakautusjärjestelmä kerää tietoa erilaisten sensoreiden avulla, jotka mittaavat esimerkiksi nopeutta ja ohjausta. Ajonvakautusjärjestelmä sekä luistonestojärjestelmä toimivat usein yhdessä ajolinjan korjaamiseksi. 

Toyota: VSC (Vehicle Skid Control)
Honda: VSA (Vehicle Stability Assist)
Volvo: STC (Stability and Traction Control) / DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)
Porsche: PSM (Porsche Stability Management)
Ford, Audi, Peugeot, Hyundai, Mercedes-Benz, Skoda, SEAT, Volkswagen, Nissan: ESP (Electronic Stability Program)
BMW, Mazda, Mini: DSC (Dynamic Stability Control)

Android Auto

Android Auto on Android-puhelimien sovellus, jonka avulla puhelimen toimintoja voi käyttää auton järjestelmän kautta. Android-puhelin voidaan yhdistää joko usb-kaapelilla tai langattomasti bluetoothilla. Android Auton avulla voit käyttää autossa monia tuttuja sovelluksia, kuten Google Mapsia, Spotifyita, Wazea ja WhatsAppia auton monitoiminäytöllä. 

Android Auton käyttö vaatii auton Android Auto -tuella sekä Android-puhelimen Android Auto -sovelluksella. Sovellus on saatavilla Google Play -sovelluskaupasta.

Apple CarPlay

Apple CarPlay on iPhonen ominaisuus ja sen ansiosta puhelimen toimintoja voi käyttää auton järjestelmän kautta. Auto voi tukea Apple CarPlaytä joko usb-kaapelin kautta tai langattomasti bluetoothin avulla. Apple CarPlaytä hallitaan joko auton järjestelmän säätimillä tai Siri-puheapuaria apuna käyttäen. 

Apple CarPlayllä voi navigoida hyödyntäen joko Apple Mapsia, Google Mapsia tai Wazea. Apple CarPlaytä ei voi käyttää Android-puhelimella, mutta yleensä autot tukevat sekä Apple CarPlaytä että Android autoa. 

Autopilot

Autopilot on Teslan ominaisuus, jonka avulla auto liikkuu omatoimisesti. Autopilot käyttää toiminnassaan auton kahdeksaa eri kameraa sekä konenäköjärjestelmää. Kapea-alaisen etukameran kantavuus yltää jopa 250 metriin. Autopilotin avulla auto ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa itsenäisesti. Kuljettajan on silti huolehdittava auton hallitsemisesta.

Navigointi Autopilot -järjestelmä tekee kuljettajalle ehdotuksia reitin optimoimiseksi. Se voi myös tehdä muutoksia ajolinjoihin matkan sujuvoittamiseksi. Jotkin Autopilotin toiminnot voivat vaatia kuljettajalta esimerkiksi tietyn painikkeen painamista. 

Lue lisää Teslan sivuilta: https://www.tesla.com/fi_FI/autopilot.

Tesla Model 3 autopilot

Avaimeton järjestelmä / Keyless-järjestelmä / KESSY

Lähes jokainen auton omistaja tietää sen tunteen, kun kädet on täynnä tavaraa ja auton avaimista ei ole tietoakaan. Avaimettoman järjestelmän avulla kuitenkin riittää, että avain kulkee mukana, sillä ovet saa tällöin auki vain koskettamalla oven kahvaa. Myös lukitseminen voidaan tehdä ilman avaimia, merkistä riippuen esimerkiksi painamalla tai hipaisemalla oven kahvaa. KESSY-avaimia voi käyttää myös samoin kuin tavallista auton avainta, eli nappia painamalla. 

Oven avaamisen lisäksi avaimeton järjestelmä mahdollistaa myös auton käynnistämisen avaimen ollessa auton sisällä, oli se sitten käsilaukussa, taskussa taikka keskikonsolissa. 

Etäohjaussovellus 

Monilta automerkeiltä löytyy nykyään omat etäohjaussovellukset, joilla auton toimintoja voi ohjata mobiililaitteen, kuten matkapuhelimen, tabletin tai älykellon kautta. Etäohjauksella voi merkistä riippuen esimerkiksi käynnistää ja esi-ilmastoida autoa.

Etäohjaus vaatii nettiyhteyden niin mobiililaitteeseen kuin autoon. Jotkut sovellukset toimivat myös nettisivun kautta, jolloin varsinaista sovellusta ei tarvitse ladata. Useat sovellukset tukevat iOS sekä Android -käyttöjärjestelmiä. 

MyŠKODA
My BMW 
Mercedes me
myAudi
Volkswagen We Connect
MyT (by Toyota)
SEAT CONNECT
My Porsche
MELCloud (Mitsubishi Electric)
OUTLANDER PHEV Remote Ctrl & ECLIPSE CROSS PHEV Remote Ctrl 
FordPass
Hyundai Bluelink Europe
Kia Connect
Tesla
Volvo On Call (VOC) 

Heijastusnäyttö / Head-Up Display / HUD-näyttö / Tuulilasinäyttö

Heijastusnäyttö heijastaa auton tuulilasiin esimerkiksi auton nopeuden ja  liikennemerkit, mikäli autossa on liikennemerkkien tunnistus. Näin esimerkiksi nopeuden seuraaminen ei edellytä katseen laskemista alas mittaristoon, vaan näkyy kuljettajan näkökentässä lähes koko ajan. Heijastusnäytön näkee ainoastaan kuljettajan paikalta. 

Heijastusnäytön saa kytkettyä päälle tai pois ja sen näyttämiä tietoja voidaan yleensä säätää asetuksista. Heijastusnäyttö on tehty alun perin sotilaslentokoneiden käyttöön, mutta nykyään se on yleistynyt myös autoissa.

Hierovat istuimet

Pitkien matkojen kuljettajalle mukava luksusvaruste pitämään ajomatka miellyttävänä. Hierontaominaisuus voidaan toteuttaa esimerkiksi sykkivillä ilmatyynyillä.

Ilmastoidut  istuimet

Ilmastoidut istuimet ovat pääsääntöisesti nahkapenkkeihin saatavilla oleva lisävaruste, jolla voi lisätä matkustusmukavuutta erityisesti kuumilla keleillä. Tuuletusjärjestelmä imee ilmaa istuimen läpi istuinosissa ja selkänojissa olevilla puhaltimilla.

Isofix-valmius

Isofix-kiinnikkeiden avulla yhteensopiva lastenistuin voidaan kiinnittää auton rakenteisiin kiinni pelkän turvavyön sijaan. Kiinnikkeet löytyvät auton istuimen selkänojan ja istuinosan välistä. Huomioitavaa on, että Isofix huolehtii vain istuimen paikallaan pysymisestä, eli turvavyö tulee yhä muistaa kiinnittää oikein. Isofix-valmiuden tulisi löytyä kaikista uusista autoista, sillä se tuli pakolliseksi varusteeksi vuonna 2014. 

Kaistavahti / Kaista-avustin + Kaistallapitoavustin

Kaistavahti varoittaa kuljettajaa, jos hän yrittää vaihtaa kaistaa ilman vilkkua. Kaistavahdin tarkoituksena on estää kuljettajaa ylittämästä kaistaviivoja tai ajautua ulos tieltä epähuomiossa. 

Kaistavahdin “lisäosana” voi olla kaistallapitoavustin, joka korjaa ajoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei reagoi kaistavahdin hälytyksiin. 

Skodan kaistavahti

Kaukovaloavustin / Ajovaloautomatiikka / Automaattipitkät / Automaattiset kaukovalot

Kaukovaloavustin käyttää päälle laitettua automaattisesti kauko-ja lähivaloja oikea-aikaisesti estäen vastaantulevia tai edellä ajavia häikäistymästä ja varmistaa, että näkyvyys on aina paras mahdollinen.  Kaukovaloavustimessa kaukovalot joko vaihtuvat automaattisesti lyhyille valoille auton tullessa vastaan tai lähestyessäsi edellä ajavaa autoa tai ne voivat kääntyä alaspäin, jolloin ne eivät häikäise. Järjestelmä tunnistaa hämärätunnistimen avulla ympäristön valaistuksen tason.

Erityisesti vanhemmissa autoissa tekniikassa on vielä kehitettävää, mutta automatiikka toimii jo melko hyvin. Huonossa kelissä lisävaruste yleensä kytkeytyy pois päältä. 

Kuolleen kulman varoitin /  Kaistanvaihtoavustin

Kuolleen kulman varoitin varoittaa viereisellä kaistalla takaviistossa olevasta ajoneuvosta, joka jää kuljettajan ns. sokeaan pisteeseen. Esimerkiksi Volvoissa sivupeiliin syttyy oranssi valo, jos vierellä ajaa toinen ajoneuvo tai tiellä on muuta estettä.
Varoitin hälyttää myös, jos kuljettaja laittaa vilkun päälle, kun toinen auto on kuolleessa kulmassa. 

BMW: Lane Change Assistant
Mercedes-Benz: Active Lane Change Assistant
Volkswagen & Skoda: Side Assist
Volvo: BLIS (Blind Spot Information System)

Kääntymisavustin / Turn Assist

Kääntymisavustin on apuna erityisesti vasemmalle käännyttäessä. Jos risteykseen saapuu vielä väistämisvelvollisuuden takaa, joutuu tarkkailemaan samaan aikaan useisiin eri suuntiin. Kääntymisavustin auttaa, ettei epähuomiossa tule ajettua vastaantulevan eteen. Jos kuljettaja ei reagoi kääntymisavustimen varoituksiin, voi se pysäyttää auton kokonaan törmäyksen välttämiseksi. 

Launch Control

Launch Control -järjestelmä löytyy yleensä tehokkaammista katuautoista sekä kilpa-autoista. Launch Control on nimensä mukaan “lähetyksen hallinta” eli auton voi kiihdyttää paikaltaan mahdollisimman suurella moottorin teholla järjestelmän avulla. Launch Controlin käynnistämiseksi joutuu yleensä laittamaan auton Sport-ajotilaan ja luistonhallintajärjestelmät pois käytöstä. Eri automerkeillä käynnistäminen on toteutettu hieman eri tavalla.

Lasikatto / Panoraamakatto 

Lasi- tai panoraamakatto  on ennen kaikkea visuaalinen lisävaruste autossa. Se lisää päiväsaikaan huomattavasti valoa matkustamoon ja voi antaa suuremman tilan vaikutelman. Lasikatosta on yleensä eniten iloa takapenkkiläisille, josta on ikkunan kautta parhaimmat näkymät. Mikäli ikkunassa on avausmahdollisuus, saa siitä tarvittaessa yhden ilmanvaihtokanavan lisää. 

Vaikka kattoikkunat ja panoraamakatot suunnitellaan huolella ja turvallisuuskriteereitä noudattaen, on vahingon sattuessa niiden korjaaminen yleensä tavallista peltikattoa haastavampaa sekä kalliimpaa. Lasikaton ikävä puoli erityisesti talviaikaan voi olla myös sen heikko lämmöneristävyys. Suojaverho ikkunaan auton sisäpuolelle on ainakin syytä hankkia, ellei sellaista vielä löydy. 

Volkswagenin lasikatto

Led-ajovalot

Led-ajovalot ovat kirkkaat ja vähän virtaa kuluttavat ajovalot erinomaisella valoteholla. Led-ajovalojen etuna on erittäin tarkka valokuvio ja sen helppo muokattavuus. Xenoniin verrattuna ledissä on huomattavasti kovempi valoteho. Korkeat tuotantokustannukset nostavat led-ajovalojen hintaa muita ajovaloja kalliimmiksi. 

Led-ajovalot syttyvät heti täydellä teholla, kun taas xenon vaatii hetken aikaa lämpenemiseen. Led-ajovalojen huonona puolena voidaan pitää sitä, että lämmön tuotannon puuttuessa ajovalot voivat jäätyä muita ajovaloja herkemmin. 

Liikennemerkkien tunnistus

Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa tien varrella näkyvät nopeusrajoitukset sekä ohitussäännöt ja jättää ne kuvakkeina mittaristoon näkyviin, kunnes uusi merkki tulee tilalle. Lisävarustetta käytettäessä on syytä muistaa, että kuljettaja on itse kuitenkin vastuussa ajamastaan nopeudesta, eikä tunnistusjärjestelmää voi syyttää virhetilanteissa.

Liikenneruuhka-avustin / Ruuhka-avustin / Traffic Jam Assist

Liikenneruuhka-avustin hyödyntää toiminnassan muita lisävarusteita, kuten adaptiivista vakionopeudensäädintä sekä kaista-avustinta. Se mukautuu ympärillä oleviin ajoneuvoihin ja ohjaa auton nopeutta ja joissain autoissa jopa ohjauksen toimintaa ruuhkatilanteessa. Automaattivaihteisessa autossa liikenneruuhka-avustin toimii lähes täysin omatoimisesti, mutta manuaalivaihteisella autolla on kuljettajan huolehdittava mm. kytkimen käytöstä. Liikenneruuhka-avustimen käyttöönotto saattaa myös vaatia tiettyjä toimenpiteitä, kuten tiettyä nopeutta tai muiden lisävarusteiden päälle- tai poiskytkemistä.

Lämmitettävä tuulilasi

Lämmitettäviä tuulilaseja on kahdenlaisia. Toisessa versiossa tuulilasin kerrosten väliin on asennettu poikittain ohuita vastuslankoja, jotka läheltä katsottuna saattavat erottua tuulilasista. Toisessa versiossa koko tuulilasin peittää läpinäkyvä metallikalvo. Lämmitysmahdollisuus voi olla myös vain osassa tuulilasia. 

Lämmitettävä tuulilasi ei kuitenkaan valitettavasti tarkoita sitä, että jäiden raappaamisesta pääsisi kokonaan eroon, sillä se tehoaa usein vain ohuisiin jääkerroksiin ja huurteeseen. Mikäli tuulilasiin on tullut kiveniskeymä, kannattaa lämmitystä välttää, sillä suuret lämpöerot aiheuttavat helposti särön laajenemisen. 

Mäkilähtöavustin / Mäkilähtöapu

Mäkilähtöavustin estää autoa valumasta alaspäin ylämäessä liikkeelle lähtiessä. Avustimen avulla auto jarruttaa, kunnes se  siirtyy vetävään tilaan. 

Nopeudenrajoitin / Speed Limiter / SL

Nopeudenrajoitintilassa kuljettaja valitsee suurimman nopeuden, jota hän ei vahingossa halua ylittää. Tarvittaessa painamalla kaasun pohjaan tai painamalla ”0”-näppäintä rajoittimen saa pois päältä. Muuten nopeudenrajoitin pysyy aktiivisena koko ajan, myös jarrutettaessa ja vaihdetta vaihtaessa. Auto ei siis kulje valittua rajoitusta kovempaa, vaikka kuljettaja painaisi kaasua. 

Ovenavausvaroitin / Exit Warning

Ovenavausvaroitin varoittaa ääni- ja/tai valomerkillä autosta nousevaa kuljettajaa tai matkustajaa, mikäli takaa lähestyy ajoneuvo. Lisävaruste on hyödyllinen etenkin ruuhkaisella tiellä kadunvarsipysäköinnissä, kun muun liikenteen kanssa on oltava tarkkana. Ovenavausvaroitin hyödyntää samoja tekniikoita kuin kaistanvaihtovaroitin. 

Lisävaruste ei varoita edestä tulevista kulkuneuvoista, kuten pyörätiellä kohti ajavasta polkypyöräilijästä. Siksi lisävarusteesta huolimatta on syytä tarkistaa myös itse ympärillä kulkeva liikenne ennen autosta poistumista. 

Peruutuskamera

Peruutuskamera on auton takaosaan asennettu kamera, jonka avulla voit peruuttaessasi seurata auton takana olevaa aluetta monitoiminäytöltä. Peruutuskamera on hyödyllinen erityisesti ahtaissa paikoissa, joissa peileistä ja ikkunoista on heikompi näkyvyys. Peruutuskamera toimii usein yhdessä pysäköintitutkien kanssa.

Skodan peruutuskamera

Pikalataus

Pikalataus on nimensä mukaisesti nopeampi latausvaihtoehto sähköautoille. Markkinoilla on tällä hetkellä kolme pikalatauksen tarjoajaa: saksalainen CCS (Combined Charging System), japanilainen CHAdeMO sekä Teslan Supercharger. Vaihtoehdot eivät tue toisiaan, eli auton lataukseen voi käyttää vain valmistajan valitsemaa vaihtoehtoa. Poikkeuksena on Tesla, jota voi ladata erillisellä adapterilla myös CCS- ja CHAdeMo-latureista. Monissa latauspisteissä on yleensä sekä CCS- että CHAdeMO-latauspistokkeet, jolloin voi valita omaan autoonsa sopivan vaihtoehdon. 

Tällä hetkellä CHAdeMo tarjoaa jopa 500 kW:n lataustehon ja CCS 350 kW:n lataustehon. Teslan Superchargerit muodostavat oman verkoston ja niissä latausteho yltää 250 kW:iin. Lopullinen latausteho riippuu myös ladattavasta autosta ja siitä, kuinka suurta lataustehoa itse auto tukee. Osa latauspisteistä saattaa myös rajoittaa tarjontaa tiettyyn lataustehoon asti.

Pixel LED -ajovalot

Polestarin älykkäästi mukautuvissa Pixel LED -ajovaloissa kummallakin puolella on 84 Pixel LEDiä. Auton keulaan asennettu kamera ohjaa valoja jatkuvasti pitääkseen valokeilan muodon aina optimaalisena. Muoto muuttuu yksittäisten LEDien kytkeytyessä päälle tai pois. 

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin / Webasto / Eberspächer (Eber) 

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin saa virtaa auton akusta ja käyttää ajoneuvon polttoainetta (dieseliä tai bensiiniä) lämmitykseen. Lämmitin voidaan kytkeä päälle ajoneuvosta, avaimesta, langattomasti puhelimen sovelluksella tai ajastaa ajastinkellolla. 

Lämmittimessä sama lämmitin lämmittää moottorin sekä auton sisätilat ja on siksi talvella erityisen mukava. Sulat ikkunat ja hyvä näkyvyys edistävät myös talviautoilun turvallisuutta. 

Pysäköintiavustin / Aktiivinen pysäköintiapu  / Park Assist / Parking Assist / Active Park Assist

Pysäköintiavustin on parhaimmillaan taskuparkkeerauksessa. Pysäköintiavustin huolehtii auton ohjaamisesta kuljettajan säädellessä auton liikettä kaasulla ja jarrulla. Pysäköintiavustin toimii käytännössä pysäköintitutkan tavoin, mutta se tekee myös konkreettisia toimintoja pelkkien “ohjeistusten”  sijaan. Pysäköintiavustinta voidaan käyttää myös parkista poistuttaessa. 

Pysäköintitutka / Peruutustutka / Parkkitutka / Peruutusvaroitin / Parking Sensor

Tämä ajoneuvon pysäköimistä avustava järjestelmä toimii ajoneuvon perä- ja/tai etuosassa olevien anturien lähettämien signaalien avulla. Pysäköintitutka kertoo kuljettajalle tiedon ajoneuvon lähellä olevista esteistä ja niiden etäisyyksistä. Auton kyydissä ollessa etäisyyksien hahmottaminen pelkkien ikkunoiden ja peilien avulla voi olla haastavaa. 

Pysäköintitutka on nykyaikainen lisävaruste, joka on hyvä apu etenkin kaupungissa ajaville autoilijoille. Taskuparkit, ruuhkaisat parkkipaikat ja pienet parkkihallit ovat kuljettajalle  kivoja kokemuksia, kun pysäköintitutka auttaa auton parkkeeraamisessa tai kapeasta kohdasta ajettaessa. 

BMW:n peruutustutka

Sadetunnistin

Sadetunnistimen avulla kuljettajan ei tarvitse itse huolehtia tuulilasinpyyhkimien säätämisestä. Sadetunnistimen anturi tarkkailee tuulilasin pinnalla olevaa veden määrää ja aktivoi pyyhkimet toimimaan tarvittavan nopealla tahdilla. Sadetunnistin toimii infrapunasäteen avulla. Monissa autoissa sadetunnistin kuuluu jo vakiovarusteisiin, mutta sellaisen voi asentaa jälkikäteen myös itse. 

Soft Close -ovet / Imuovet / Ovien sulkemisavustin

Soft Close -ovet sulkeutuvat pehmeästi, jolloin ovia ei voi paiskoa vahingossakaan. Ovet suljetaan itse lähes kiinni, mutta lisävaruste sulkee ovet automaattisesti loppuun asti. Soft Close -ovi voi olla myös takaluukussa. 

Start/Stop-järjestelmä

Polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen vähentämiseksi tehty Start/Stop- tai käynnistys/pysäytys-järjestelmä sammuttaa auton polttomoottorin tilapäisesti pysähdyttäessä esimerkiksi liikennevaloihin. Stop-tila ei sammuta autosta esimerkiksi ilmastointia, radiota tai ajovaloja.

Sähköinen takaluukku

Sähköisen takaluukun saa usein avattua joko auton avaimista tai takaluukun avauspainikkeesta. Joissakin malleissa takaluukun saa auki myös heilauttamalla jalkaa auton alla olevan tunnistimen kohdalta. 

Sähköinen takaluukku helpottaa jo pelkästään kauppareissuja, kun kantamuksia ei välttämättä tarvitse laskea maahan eikä tarvitse liata käsiä tai vaatteita saadakseen luukun auki, mikäli auton takaosa on päässyt likaantumaan.

Auton sähköinen takaluukku

Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku

Sähköisesti esiin kääntyvä vetokoukku kääntyy nimensä mukaan joko näkyviin tai piiloon sähköisesti. Se on aina mukanasi ja käyttövalmiina, kuitenkin auton ulkonäköön vaikuttamatta. Sähköinen vetokoukku voi toimia esimerkiksi tavaratilassa olevalla painikkeella. 

Sähkösäätöiset istuimet muistilla

Sähkösäätöiset istuimet muistilla voivat olla kokonaan tai osittain sähkösäätöiset. Yleensä sähkösäätöisyys tarkoittaa myös enemmän säätömahdollisuuksia, kuten ristiselän säätö sekä istuimen etureunan korkeussäätö, mitkä auttavat saavuttamaan jokaiselle yksilöllisen ja ergonomisen ajoasennon.

Auto tunnistaa muistipaikat auton avainten mukaan, kun penkkien säädöt on tallennettu eri avaimiin. Säädöt tapahtuvat automaattisesti sen mukaan, millä avaimella auton lukitus avataan. Muistilla varustetut istuimet nopeuttavat liikkeellelähtöä, kun penkkien uudelleen säätämiseen ei tarvitse käyttää aikaa kuskin vaihtuessa. 

Törmäysvaroitin + Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä  / Automatic Emergency Braking /  AEB  

Törmäysvaroitin varoittaa kuljettajaa ennen automaattista hätäjarrutusta tarkoituksena huomauttaa kuljettajalle, että hänen tulisi jarruttaa tai väistää. Automaattinen hätäjarrutus tapahtuu hetki tämän jälkeen, mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin. 

Järjestelmä seuraa ajamista ja muuta liikennettä auton tutkien ja/tai videokameran kautta ja tekee näistä päätelmän mahdollisista vaaratilanteista. Lisävarusteen toiminnot vaihtelevat automerkin mukaan, mutta perustoiminta on kaikissa sama. 

Skoda: Front Assist
Volvo: City Safety
Ford: Active City Stop
Fiat: City Brake control
Toyota: Safety Sense
Audi: Pre Sense Front
Honda: Collision Mitigation Brake System
Mercedes-Benz: PRE-SAFE Brake

Vakionopeudensäädin / Vakkari

Vakionopeudensäädin eli tuttavammin vakkari on ajoneuvon varuste, joka automaattisesti ylläpitää kuljettajan asettamaa nopeutta. Vakionopeudensäädin toimii siten, että kuljettaja kiihdyttää haluttuun nopeuteen ja laittaa vakionopeudensäätimen päälle. Vakionopeudensäädin ylläpitää vauhtia automatiikan avulla. Painaessa jarrua tai kytkintä vakionopeudensäädin kytkeytyy pois päältä. Vakionopeudensäätimen ollessa päällä vauhtia voi yleensä myös lisätä tai vähentää omilla painikkeilla. 

Lue täältä miten adaptiivinen vakionopeudensäädin eroaa tavallisesta vakionopeudensäätimestä.

Vetokoukku

Vetokoukku on monipuolinen lisävaruste autoon, joka antaa huomattavasti enemmän kuljetusmahdollisuuksia. Vetokoukkuun kiinnität niin pyörätelineen, venetrailerin kuin peräkärryn. Voit valita joko kiinteän, irrotettavan tai kääntyvän vetokoukun omien tarpeiden sekä mieltymysten mukaan. 

Vetokoukun voi asentaa itse tai käydä asennuttamassa autohuollossa tai -korjaamolla. Vetokoukun lisäksi on ostettava myös siihen sopiva sähkösarja.

Xenon-ajovalot

Xenon-ajovaloja voidaan pitää halogen-polttimoita parempana vaihtoehtona energiatehokkuuden, vähempien lämpöhaittojen ja pidemmän käyttöiän takia. Xenon-ajovalojen valo on vaalea ja kirkas, mikä auttaa ihmissilmää erottamaan kohteita paremmin kuin keltaisessa valossa.  

Xenon-ajovalojen huonoina puolina voidaan pitää kallista hintaa, halogeeniin verrattuna vaikeampaa vaihtoa sekä mahdollisen häikäisyn pitkille vaihtaessa, sillä täysi kirkkaus saavutetaan sekunneissa.

Puuttuuko varustelistasta jokin sinua askarruttava lisävaruste? Ilmianna se lomakkeen kautta, niin lisäämme sen!

Lähteet: 

www.toyota.fi
www.skoda.fi
plugit.fi
moottori.fi
varusteopas.fi
www.kuljettaja.net