Mikä käyttövoima valita 2020 – Bensa, diesel, hybridi vai kaasuauto?

Millainen käyttövoima autossa sopii parhaiten tarpeisiini?

Autojen käyttövoimat ovat olleet kovasti viime aikoina puheenaiheina. Teemoina on kustannusten lisäksi olleet vihreät arvot, ekologisuus, ajo-ominaisuudet ja toimintasäde. Myös vaihtoautovalikoimassa perinteisen bensiinin ja dieselin lisäksi hybridiautojen, sähköautojen ja kaasuautojen vaihtoehdot ovat lisääntyneet. Mikä näistä kannattaisi siis käyttöauton käyttövoimaksi valita?

Alla on listattu asioita, joita kannattaa ottaa huomioon käyttövoimaa valitessa.

Dieselauto

Diesel kannattaa valita silloin, kun kilometrejä kertyy yli 15 000 vuodessa keskikokoisella tai suurella henkilöautolla. Erinomainen vääntö tekee ajosta miellyttävää. Lisäksi monissa dieselautoissa on webasto, eber tai muu polttoainekäyttöinen lämmitin, joka tekee viileällä kelillä ajamaan lähdöstä miellyttävää.  Dieselautoihin voi tankata myös vähäpäästöistä, uusiutuvaa dieseliä päästöjen pienentämiseksi. Jos takapenkit ovat tarpeettomia, niin useimmat autot saa muutoskatsastettua pakettiautoiksi, joissa on edullisempi verotus.

Bensa eli bensiiniauto

Bensiini on oikea valinta pienen tai keskikokoisen auton kuskeille, jotka ajavat alle 15 000 kilometriä vuodessa. Bensiiniauto on dieseliä parempi vaihtoehto, jos lyhyitä ajomatkoja on paljon. Bensa-auto lämpenee nopeammin kylmällä kelillä ilman esilämmitystä. Verot ovat dieselautoa pienemmät. Alle viiden tuhannen euron autoissa bensiini on vallitseva käyttövoima.

Kaasuauto (kaasubensahybridi)

Kaasuauto sopii erityisesti niille, joille ekologisuus ja pienet polttoainekulut ovat tärkeitä. Kaasuauto on lähes päästötön biokaasua käytettäessä. Lisäksi lähellä tulee olla kaasun tankkaus mahdollisuus. Kaasu on erittäin edullinen polttoaine. Kaasuautoissa on myös bensatankki eli myös kaasuautot ovat hybridejä.

Ladattava Plug-in hybridi (bensa tai diesel)

Parhaiten hybridin eduista pääsee nauttimaan silloin, kun työpaikalla ja/tai kotona voit auton ladata ja välimatkan voit ajaa sähköllä. Hybridi on kaupunkiajossa hiljainen ja erityisesti ohitustilanteissa miellyttävä molempien käyttövoimien käytön ansiosta. Joissain malleissa osa takakontin kapasiteetista menee akkupaketin käyttöön, joten kyseisissä plug-in hybrideissä takakontissa tilaa on hieman rajallisemmin. Lisää hybrideistä pääset lukemaan täältä.

Täyshybridi

Autoa ei voi ladata, joten täyshybridi sopii myös ilman sähkölatauksen mahdollisuutta. Sähköä käytetään polttoaineen lisänä, joten pelkällä sähköllä ei voi ajaa kuin lyhyitä matkoja. Akku vie osan tavaratilasta tässäkin vaihtoehdossa. Täyshybridi (itselatautuva hybridi) on sopiva, jos haluaa ajaa ilmastoystävällisemmin, mutta latausmahdollisuutta ei kotona ole.

Täyssähköauto

Täyssähköauto sopii sekä lyhyeen että pitkään ajoon, kunhan sinulla on tarpeeksi usein mahdollisuus ladata autoa. Paras tapa sähköauton lataukseen on kuitenkin kotona. Pidemmällä matkalla on hyvä olla etukäteen suunnitelma matkan ja latausten kannalta ja olet valmis viettämään taukoja latauksen aikana. Arvostat äänetöntä ja todella tehokasta ajokokemusta sekä ympäristöystävällisyyttä. Täyssähköauto on käytettynäkin kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriauto, mutta käyttökuluissa säästää sähkön ollessa edullisempaa kuin polttoaine.

Vaikka käyttövoimavalikoima on nyt entistä suurempi, kannattaa valintaprosessi edelleen aloittaa käyttötarpeista. Älä unohda arvioida ja vertailla auton muita käyttökustannuksia, kuten liikenne- ja kaskovakuutusta ja lisäturvia. Lisäksi auton huoltojen kustannukset vaihtelevat paljon automerkkien ja mallien välillä. Meillä iloiset automyyjät auttavat mielellään vertailussa, jotta löydät parhaiten sinulle sopivan auton!

Artikkelin pohjatietona on käytetty julkaisua Auto-Sunin verkkosivuilta. MS-auto ja Auto-Suni ovat osa Suni-konsernia.