Hybridiautot – tästä on oikeasti kyse

Hybridiautot ovat yleistyneet sekä liikenteessä että myynnissä ja kiinnostavat käyttäjiä ekologisuuden lisäksi pienempien polttoainekustannusten ja suurempien tehojen takia. Hybridiautoissa tavallisen polttomoottorin lisäksi on sähkömoottori ja korkeajänniteakusto. Akkujen koot vaihtelevat hyvin paljon valmistajan ja mallin mukaan.

Hybridien kolme erilaista tyyppiä

  • Kevythybrideissä on polttomoottorin lisäksi pieni liikkeelle lähtöä avustava sähkömoottori ja pieni akku. Sähkömoottori vaikuttaa kevythybridin ajoon lisäämällä esimerkiksi pienen litratilavuuden bensiinimoottoriin vääntöä ja tekee ajosta mukavampaa. Kevythybridiä ei pysty yleensä ajamaan pelkällä sähköllä ja akut latautuvat autoa ajettaessa. Kevythybridejä on toistaiseksi melko vähän käytössä. Esimerkkejä kevythybrideistä: Suzuki Swift Hybrid ja Volvo XC60 B4.
  • Itselataavassa eli niin sanotussa täyshybridissä on suurempi akusto kuin kevythybridissä. Täyshybridiautolla pystyy ajamaan joitain kilometrejä pelkän sähkön avustamana. Itselataava hybridi lataa akkuja ajon aikana, eikä autoa voi ladata erillisellä johdolla. Esimerkkejä itselataavista hybrideistä: Lexus IS, GS ja GX mallien hybridiversiot, Toyota Yaris ja Auris, Mercedes 300e koneelliset hybridit ja Porsche hybridit.
  • Plug-In Hybridissä on bensiini- tai dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori suurehkolla akustolla. Pelkän sähkön voimalla voi ajaa automallista riippuen yli 20km – jopa 100km. Auton polttomoottori lataa autoa ajon, jarrutuksien ja moottorijarrutuksien aikana. Plug-in hybridiä voi ladata laturijohdolla, joita on erilaisia; normaaliin pistorasiaan sopivat ja esimerkiksi huoltoasemien pikalatauspistokkeet. Plug-In hybridejä on monilla eri valmistajilla. Esimerkkeinä Volvon T6 ja T8 mallimerkinnällä olevat bensiinihybridit sekä D5 ja D6 mallimerkinnällä olevat dieselhybridit, Mercedeksen suuremmat hybridit (350-500 e), BMW hybridit esimerkiksi 3- sarjan sekä X5-sarjan autot, Audi E-Tron ja Volkswagen GTE-Plug In.

Yllämainittujen hybridien lisäksi esimerkiksi kaasuautot ovat tavallaan hybridejä, koska niitä voi ajaa sekä maa- tai biokaasulla että bensiinillä.

Hybridien lisäksi on olemassa sähköllä toimivia autoja, joita on vielä jonkun verran vähemmin liikenteessä kuin hybridiautoja. Täyssähköautot ovat hankintahinnaltaan vielä melko kalliita.

Hybridien kestävyys

Tähän mennessä hybridiautojen kanssa ei ole ollut suuria ongelmia.  Autovalmistajat myöntävät yleensä melko pitkät takuut akustolle. Tällä hetkellä keskimääräinen takuuaika on 8 vuotta uuden auton ostosta. Akkupaketti on myös vaihdettavissa ja akkujen vaihtohinnat riippuvat auton valmistajasta. Hybrideissä, joihin akkupaketit on vaihdettu, on kilometrejä mittarissa jo 200 000km ylöspäin.

Panu Behm
Kirjoittaja on MS-auton myyjä, joka on tutustunut laajasti erilaisiin hybrideihin ja niiden kokemuksiin. Itsellään hänellä on Mercedeksen Plug In-hybridi, jonka hankintaan hän on ollut erittäin tyytyväinen erityisesti kulutuksen pieneyden ja sähkömoottorin tehoavustuksen takia.