Blogiarkisto

MS-Auton blogiarkisto

Ensimmäinen auto ei unohdu koskaan: askelmerkit ensiauton hankintaan

Vaikka olisitkin jo kokenut autoilija, ensiauton osto on jännittävä ja tunteellinen hetki, joten aiheeseen kannattaa perehtyä hyvissä ajoin. Jotta mitään tärkeää ei unohdu, laadimme listan, josta löydät tärkeimmät askelmerkit ensiauton ostamiseen. 

Budjetti 

Ennen kuin marssit autokauppaan, laske, kuinka paljon olet valmis maksamaan ensiautostasi. Harvalla on niin paljon säästöjä, että saa maksettua autonsa käteisellä. Autorahoituksen saaminen ei kuitenkaan vaadi edes pankissa käyntiä, vaan voit täyttää rahoitushakemuksen paikan päällä autoliikkeessä. Jos aiot maksaa ensiautosi rahoituksella, kannattaa jo etukäteen miettiä, millaisen kuukausierän pystyt autosta vaivatta maksamaan. Rahoitusta voidaan myöntää myös käytetyn auton hankintaan, eikä käsirahaa välttämättä tarvita lainkaan. 

Ota laskelmaan mukaan myös auton polttoainekulut, vakuutukset, huollot ja katsastukset. Useimmiten auton korkeampi ostohinta maksaa itsensä takaisin alhaisempien käyttökustannusten muodossa. Myös auton merkillä on vaikutusta käyttökustannuksiin, sillä tiettyjen merkkien huollattaminen voi osoittautua hintavaksi. 

Automallin valinta 

Kun budjetti on selvillä, voit siirtyä automerkin ja -mallin valintaan. Ensiautoksi käy melkein mikä auto vain, mutta esimerkiksi tehokas urheiluauto voi olla kokemattomalle kuskille vaarallinen. 

Lyhyille kaupunkimatkoille kelpaa hyvin kevyt pikkuauto, pidempiä matkoja taas on mukavampi ajella tehokkaammalla menopelillä. Jos kuljetat autossa paljon esimerkiksi harrastusvälineitä, on hyvä mittailla eri malleja. 

On tärkeää pohtia myös sitä, haluatko automaatti- vai manuaalivaihteet ja sitä, millaisella polttoaineella haluat auton kulkevan. Törmäystestien tulokset ja muiden käyttäjien arvostelut saattavat auttaa jonkin tietyn automerkin valinnassa. Tietysti myös auton muotokielen tulee miellyttää silmää. 

Uusi vai käytetty? 

Uuden ensiauton ostaja saattaa nauttia huolettomasta ajosta monta vuotta, sillä uusissa autoissa on monen vuoden pituinen takuu. Aina uusi auto ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto, sillä uuden auton arvo alenee merkittävästi heti, kun sillä ajaa ulos autoliikkeestä. Useimmiten autoliikkeestä ostettu käytetty menopeli onkin kustannustehokkain valinta ensiautoksi: autot on tarkastettu myyntiin otettaessa myyjän toimesta. Mahdolliset viat hyvä autoliike laittaa kuntoon ja pitkäikäisen auton saattaa saada uuden auton hankintaan verrattuna pilkkahinnalla. 

Käytettyä autoa hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota myös auton vuosimalliin, sillä viime aikoina autotehtaat ovat toden teolla panostaneet pienempään ympäristörasitukseen. Tuotekehityksen ansiosta polttoaineenkulutus on viimeisen vuosikymmenen aikana vähentynyt jopa kymmeniä prosentteja. Tämä voi merkitä jopa tuhansien eurojen vuosittaista säästöä, jos ajat paljon. 

Koeajo 

Vaikka olisit kuinka perehtynyt auton ominaisuuksiin paperilla, on koeajo se, jonka avulla saat selville, kannattaako kyseistä autoa ostaa. Koeajossa selviää joskus piileviä vikoja, jotka myyjä laittaa kuntoon ennen auton ostoa. Koeajon avulla voit myös huomata, että sinulle sopiikin paremmin jokin muu automalli. Ensiauton ostajan on hyvä käydä koeajamassa useampi auto ennen lopullista ostopäätöstä. 

Lisävarusteet 

Kun olet viimein tehnyt päätöksen siitä, minkä auton haluat ostaa, on aika perehtyä lisävarusteisiin. Huomaa, että monet sellaiset ominaisuudet, joita monet pitävät itsestäänselvyytenä, eivät välttämättä kuulu vakiona kyseiseen automalliin. Tällaisia ominaisuuksia saattavat olla esimerkiksi auton moottori- tai lisälämmitin, peruutustutka tai vakionopeudensäädin. Kun valitset lisävarusteet fiksusti, voit vaikuttaa myös ensiautosi jälleenmyyntiarvon säilymiseen. 

Rekisteröinti ja vakuutukset 

Kun ostat ensiautosi MS-autolta, ei sinun tarvitse murehtia auton rekisteröinnistä eikä omistajanvaihdoksesta, vaan hoidamme autoliikkeessä kaiken puolestasi. Vastuullesi jää kuitenkin liikennevakuutuksen hankkiminen viimeistään viikon kuluessa kaupanteosta. Etenkin ensiauton ostajan kannattaa harkita pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi myös kaskovakuutusta. 

Uusien autojen takuu ja käytettyjen autojen lisäturva

Eri automerkkien uuden auton ostajalle myöntämät takuuajat vaihtelevat kahdesta seitsemään vuoteen. On kuitenkin hyvä muistaa, että takuun voimassaolon edellytyksenä on auton säännöllinen huollattaminen automerkin valtuuttamassa paikassa. 

Autoliikkeet myöntävät usein käytetyille autoille lisäturvan, joka kattaa auton oston jälkeen tulleiden yllättävien vikojen korjauksen.  Saattaa toki olla, että autoliikkeestä ostetussa vähän käytetyssä autossa on vielä jäljellä myös valmistajan oma takuuaikaa. 

Huollot ja katsastus 

Oli ensiautosi sitten uusi tai käytetty, on se hyvä huollattaa vuosittain ammattilaisella. Säännöllisellä huollolla voit ennaltaehkäistä suurempia ongelmia – ja varmistua menopelisi turvallisuudesta. Vaikka autossasi ei olisikaan mitään vikaa, on se kuitenkin muistettava myös katsastaa rekisteritodistuksessa määrättyyn päivään mennessä. Vuosihuoltojen laiminlyönti voi tulla kalliiksi, mutta katsastuksen unohtaminen pysäyttää matkasi kokonaan. 

Oletko jo tutustunut MS-auton kätevään autohakuun? Autohakumme avulla on helppo vertailla erilaisia vaihtoehtoja esimerkiksi oman budjetin ja vuosimallin mukaan. 

 

Ykkösauto ja kakkosauto täydentävät toisiaan 

Kun perheeseen aletaan suunnitella kakkosauton hankintaa, olisi kaikkein helpointa marssia autokauppaan ja ostaa toinen samanlainen, jo hyväksi todettu auto. Se ei kuitenkaan välttämättä ole fiksu teko, sillä kakkosautoa käytetään todennäköisesti hyvin erilaisiin tarpeisiin kuin ykkösautoa. 

Useimmiten kakkosauto on pieni ja ketterä kaupunkiauto, jolla voi kätevästi hoitaa asioita sillä aikaa, kun ykkösauto on esimerkiksi pidemmällä työmatkalla. Kakkosautoa hankkiessaan kannattaakin miettiä nimenomaan kokonaisuutta, jonka perheen kaksi autoa muodostavat yhdessä. Toisin sanoen: kakkosauton huolellisella valinnalla voidaan korjata sellaisia virheitä, joita on voinut sattua ykkösauton valinnassa. 

Tuleeko kakkosautosta sittenkin ykkösauto? 

Jos perheellä on ykkösautona vaikkapa kaupunkimaasturi, jolla ajellaan niin työpaikalle kuin kesälomareissuillekin, on hyvä pohtia, voiko kakkosautona toimia esimerkiksi vähemmän kuluttava sähköauto. Sähköllä kulkeva ykkösauto saattaa olla mahdoton ajatus, koska satojen kilometrien päässä sijaitsevassa mummolassa ei ole latauspisteitä, mutta kakkosautolla ei välttämättä tarvitse lainkaan lähteä mummolaan. Tutkimusten mukaan kakkosautolla ajetaankin vain noin 15 000 kilometriä vuodessa. 

On myös mahdollista, että perheen ykkösauto onkin jäänyt pieneksi ja kakkosautoksi halutaan isompi auto, jolla voi huoletta lähteä pitkällekin matkalle. Sopivaa automallia pohtiessaan voi muistella niitä kertoja, kun ykkösauto on jäänyt jumiin mutaiselle mökkitielle, ja hankkia kakkosautoksi esimerkiksi maasturin. Asiaa voi joskus siis ajatella myös niin, että ykkösautosta tulee uusi kakkosauto. Ykkösauto on voinut olla käytössä jo pidemmän aikaa, ja ajokilometrejä vähentämällä sen käyttöikää voi pidentää entisestään. 

Turvallisuus tulee kakkosautossakin ykkösenä 

Usein kakkosautoksi hankitaan käytetty ja ostohinnaltaan edullinen auto, koska toisella autolla on tarkoitus ajaa lyhyempiä matkoja. Liikenteessä onkin suorastaan vaarallisessa kunnossa olevia kakkosautoja, sillä moni ajattelee, ettei kakkosauton ylläpitoon kannata haaskata yhtään ylimääräistä euroa. 

Monessa perheessä toista autoa kuitenkin käyttää eniten juuri se perheenjäsen, jolla on vähemmän ajokokemusta. Kakkosautolla kuljetetaan usein myös pieniä lapsia. Siksi voi olla fiksua panostaa myös kakkosauton turvallisuutta parantaviin lisävarusteisiin kuten ajonvakautusjärjestelmään, automaattijarruun ja peruutustutkaan. Luonnollisesti on hyvä tarkistaa myös renkaiden kunto ja varmistaa, että autoa on huollettu säännöllisesti. 

Kokonaisuus ratkaisee 

Vaikka kakkosauto todennäköisesti näytteleekin omistajansa arjessa pienempää sivuroolia, on hyvä ajatella kahden auton omistamista yhtenä kokonaisuutena. On laskettava, kuinka paljon esimerkiksi vakuutukset molempiin autoihin kustantavat, millainen rahoituserä jää kuukausittain maksettavaksi ja kuinka suuri summa on budjetoitava kahden auton huoltoihin. Suuri vaikutus on myös kakkosauton käyttämällä polttoaineella. 

Usein jo muutaman tuhannen euron lisäpanostus kakkosautoon saattaa tuoda tuntuvia säästöjä pitkällä tähtäimellä. Vaikka kakkosauto onkin vähemmän tärkeä, kukaan tuskin haluaa sen olevan jatkuva huolenaihe tai rahareikä. Huolettomia uudehkoja pikkuautoja saa jo melko edullisesti.

MS-auton mukavat automyyjät osaavat auttaa oikeanlaisen kakkosauton valinnassa. Tutustu laajaan käytettyjen autojen valikoimaamme tästä

 

Miten valita sopiva auto lapsiperheelle? 

Kun lapsiperhe on hankkimassa autoa, on otettava huomioon monia sellaisia seikkoja, joita lapsettoman autoilijan ei tarvitse edes miettiä. Perheautoon on mahduttava muutakin kuin ostoskassit tai harrastusvälineet, eikä turvallisuuteen panostaminekaan ole huono asia. Mitä siis kannattaa ottaa huomioon, kun valitsee perheautoa? Millainen perheauto tekee matkasta sujuvan jokaiselle matkustajalle? 

Auton koko käyttötarpeen mukaan 

Jos autolla huristellaan säännöllisesti ja sillä ajetaan esimerkiksi kuoppaisia mökkiteitä, on lapsiperheen fiksua panostaa esimerkiksi nelivetoiseen katumaasturiin. Maasturin tilavassa takakontissa kulkevat niin rattaat kuin kauppakassitkin, ja lasten kiinnittäminen turvaistuimiin sujuu viisiovisessa autossa kätevästi. Sen sijaan lapsiluvun kasvaessa yli kolmen, on tila- auto miltei välttämätön valinta. Tyypillisesti tila-autoihin mahtuu seitsemän matkustajaa ja tavaratilaakin on ruhtinaallisesti.

Turvallisuudesta ei kannata tinkiä 

Perheauton valinnassa turvallisuus on yksi tärkeimmistä kriteereistä, onhan kuskilla vastuullaan hänen elämänsä tärkeimmät ihmiset. Autoa ostaessa onkin hyvä tutustua esimerkiksi törmäystestien tuloksiin ja etenkin käytetyn perheauton kohdalla pohdittava, kuinka vanhan auton uskaltaa hankkia. Mitä tuoreempi vuosimalli, sitä todennäköisimmin autossa on vakiona turvallisuutta edistäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi hätäjarruavustin, törmäystunnistin, vetoluistonesto, ajonvakautusjärjestelmä ja isofix-kiinnikkeet ovat sellaisia turvallisuusominaisuuksia, joilla on merkitystä perheauton turvallisuutta puntaroidessa. 

Metallivanteet vai pysäköintitutka? 

Perheauton lisävarusteita pohdittaessa kannattaa ehdottomasti miettiä, millaisilla lisävarusteilla oikeasti on merkitystä arjen sujuvuuden tai turvallisuuden kannalta. Moottori- tai lisälämmitin varmasti helpottavat kiireisiä aamuja, peruutus- ja pysäköintitutka puolestaan nopeuttaa parkkeerausta malttamattomien takapenkinmatkustajien kanssa. Vanteiden ulkonäöllä tai auton metallivärillä harvoin kuitenkaan on lapsiperheen arjessa merkitystä. 

Nahkaverhoilu vai kangasverhoilu? 

Kuravaatteet, rasvaiset sormet, nuha, matkapahoinvointi… Perheauton puhtautta uhkaavien asioiden lista on loputon! Sisätilan verhoilua valitessa kannattaakin keskittyä näihin kahteen sanaan: helposti puhdistettava. Joku luottaa helposti kostealla liinalla pyyhittäviin nahkapenkkeihin, toinen mieltää kangaspenkit paremmaksi vaihtoehdoksi. Myös penkkien tumma väri saattaa lievittää lapsiperheautoilijan siivouspaineita. 

Halpa voi tulla kalliiksi 

Auton hankinta on aina iso investointi. Perheautoa valitessa ei kannata kuitenkaan keskittyä pelkkään hankintahintaan, vaan laskea myös, millaisia jatkuvia kustannuksia perheautolla on. Katsastukset, vakuutukset ja polttoainekulut ovat kaikki menoeriä, joihin voi vaikuttaa auton huolellisella valinnalla. Ostohinnaltaan edullisin vaihtoehto ei aina ole käyttökustannuksiltaan edullisin. 

Myös takapenkin mukavuudella on merkitystä 

Jos lapsiperhe viettää paljon aikaa autossa, on listalle hyvä lisätä myös matkustusmukavuus. Penkkien muotoilulla ja säätöominaisuuksilla voi oikeasti olla suuri merkitys myös takapenkillä matkustavien viihtyvyyteen. Pitkillä matkoilla pienenkin matkustajan on helppo rauhoittua katselemaan maisemia, jos mahtuu suoristamaan jalkansa ja ottamaan rennosti. Takapenkin matkustusviihtyvyydellä on vaikutusta myös etupenkeillä istuvien matkafiilikseen. 

MS-autojen laajasta valikoimasta löydät ihan varmasti omiin tarpeisiisi sopivan perheauton tai tila- auton. Hyödynnä auton etsinnässä esimerkiksi kätevää autohakuamme tai pistäydy paikan päällä ja anna asiantuntevien automyyjiemme auttaa. 

Mikä käyttövoima valita 2020 – Bensa, diesel, hybridi vai kaasuauto?

Millainen käyttövoima autossa sopii parhaiten tarpeisiini?

Autojen käyttövoimat ovat olleet kovasti viime aikoina puheenaiheina. Teemoina on kustannusten lisäksi olleet vihreät arvot, ekologisuus, ajo-ominaisuudet ja toimintasäde. Myös vaihtoautovalikoimassa perinteisen bensiinin ja dieselin lisäksi hybridiautojen, sähköautojen ja kaasuautojen vaihtoehdot ovat lisääntyneet. Mikä näistä kannattaisi siis käyttöauton käyttövoimaksi valita?

Alla on listattu asioita, joita kannattaa ottaa huomioon käyttövoimaa valitessa.

Dieselauto

Diesel kannattaa valita silloin, kun kilometrejä kertyy yli 15 000 vuodessa keskikokoisella tai suurella henkilöautolla. Erinomainen vääntö tekee ajosta miellyttävää. Lisäksi monissa dieselautoissa on webasto, eber tai muu polttoainekäyttöinen lämmitin, joka tekee viileällä kelillä ajamaan lähdöstä miellyttävää.  Dieselautoihin voi tankata myös vähäpäästöistä, uusiutuvaa dieseliä päästöjen pienentämiseksi. Jos takapenkit ovat tarpeettomia, niin useimmat autot saa muutoskatsastettua pakettiautoiksi, joissa on edullisempi verotus.

Bensa eli bensiiniauto

Bensiini on oikea valinta pienen tai keskikokoisen auton kuskeille, jotka ajavat alle 15 000 kilometriä vuodessa. Bensiiniauto on dieseliä parempi vaihtoehto, jos lyhyitä ajomatkoja on paljon. Bensa-auto lämpenee nopeammin kylmällä kelillä ilman esilämmitystä. Verot ovat dieselautoa pienemmät. Alle viiden tuhannen euron autoissa bensiini on vallitseva käyttövoima.

Kaasuauto (kaasubensahybridi)

Kaasuauto sopii erityisesti niille, joille ekologisuus ja pienet polttoainekulut ovat tärkeitä. Kaasuauto on lähes päästötön biokaasua käytettäessä. Lisäksi lähellä tulee olla kaasun tankkaus mahdollisuus. Kaasu on erittäin edullinen polttoaine. Kaasuautoissa on myös bensatankki eli myös kaasuautot ovat hybridejä.

Ladattava Plug-in hybridi (bensa tai diesel)

Parhaiten hybridin eduista pääsee nauttimaan silloin, kun työpaikalla ja/tai kotona voit auton ladata ja välimatkan voit ajaa sähköllä. Hybridi on kaupunkiajossa hiljainen ja erityisesti ohitustilanteissa miellyttävä molempien käyttövoimien käytön ansiosta. Joissain malleissa osa takakontin kapasiteetista menee akkupaketin käyttöön, joten kyseisissä plug-in hybrideissä takakontissa tilaa on hieman rajallisemmin. Lisää hybrideistä pääset lukemaan täältä.

Täyshybridi

Autoa ei voi ladata, joten täyshybridi sopii myös ilman sähkölatauksen mahdollisuutta. Sähköä käytetään polttoaineen lisänä, joten pelkällä sähköllä ei voi ajaa kuin lyhyitä matkoja. Akku vie osan tavaratilasta tässäkin vaihtoehdossa. Täyshybridi (itselatautuva hybridi) on sopiva, jos haluaa ajaa ilmastoystävällisemmin, mutta latausmahdollisuutta ei kotona ole.

Täyssähköauto

Täyssähköauto sopii sekä lyhyeen että pitkään ajoon, kunhan sinulla on tarpeeksi usein mahdollisuus ladata autoa. Paras tapa sähköauton lataukseen on kuitenkin kotona. Pidemmällä matkalla on hyvä olla etukäteen suunnitelma matkan ja latausten kannalta ja olet valmis viettämään taukoja latauksen aikana. Arvostat äänetöntä ja todella tehokasta ajokokemusta sekä ympäristöystävällisyyttä. Täyssähköauto on käytettynäkin kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriauto, mutta käyttökuluissa säästää sähkön ollessa edullisempaa kuin polttoaine.

Vaikka käyttövoimavalikoima on nyt entistä suurempi, kannattaa valintaprosessi edelleen aloittaa käyttötarpeista. Älä unohda arvioida ja vertailla auton muita käyttökustannuksia, kuten liikenne- ja kaskovakuutusta ja lisäturvia. Lisäksi auton huoltojen kustannukset vaihtelevat paljon automerkkien ja mallien välillä. Meillä iloiset automyyjät auttavat mielellään vertailussa, jotta löydät parhaiten sinulle sopivan auton!

Tästä pääset suoraan tutkimaan bensiini, diesel, kaasuauto, hybridi ja sähköautovalikoimaamme!

Artikkelin pohjatietona on käytetty julkaisua Auto-Sunin verkkosivuilta. MS-auto ja Auto-Suni ovat osa Suni-konsernia.

MS-auto laajentaa Pohjoismaiden suurimpaan autotaloon 

MS-auto Oy avaa 1.1.2020 uuden toimipisteen Ideapark Lempäälään, Pohjoismaiden suurimpaan autotaloon. Uusi toimipiste tulee olemaan MS-auton suurin 1400m² myymälätilalla ja myyntipäällikön lisäksi jopa viidellä tiimiläisellä. Mukaan uuteen tiimiin siirtyy Sami Kankaanpää Vantaan toimipisteeltä, joten saamme siirrettyä positiivisen hengen ja konseptimme myös uudelle liikkeelle.  

Laajennuksen johdosta tulemme tarvitsemaan kaiken kaikkiaan uusia automyyjiä viisi Tampereelle ja yhden Vantaalle sekä yhden uuden myyntisihteerin Lappeenrantaan vahvistamaan taloushallinnon osaamista. Paikkoja pääsee jo hakemaan avoimen haun kautta.

Uuden toimipisteen ansiosta vahvistamme asemaamme koko Suomen autokauppana, sillä uusimman liikkeen sijainti on ihanteellinen vahvistamaan olemassa olevia liikkeitä.

Uusi toimipiste sijaitsee kahden suurimman kasvukeskuksen välissä – PK-seudun ja Pirkanmaan. Tämä on mielestämme selkeä kilpailuetu moneen muuhun kartoittamaamme vaihtoehtoon nähden. Uuden pisteen myötä myös vaihtoautovalikoimamme laajenee noin 100 autolla

MS-auto on Markus Sollon vuonna 2013 perustama vaihtoautoliike ja on nykyään osa Suni-konsernia.  Vuoden 2019 liikevaihtoarvio on yli 16 miljoonaa euroa. Päätoimipiste sijaitsee Lappeenrannassa ja muut toimipisteet sijaitsevat Imatralla, Kotkassa, Lahdessa, Vantaalla ja jatkossa myös Ideapark Lempäälässä. MS-auto tulee työllistämään vuonna 2020 noin 30 autoalan ammattilaista. 

Lisätietoja:    
Toimitusjohtaja Markus Sollo
puh. 040 766 8502 

 

Hybridiautot – tästä on oikeasti kyse

Hybridiautot ovat yleistyneet sekä liikenteessä että myynnissä ja kiinnostavat käyttäjiä ekologisuuden lisäksi pienempien polttoainekustannusten ja suurempien tehojen takia. Hybridiautoissa tavallisen polttomoottorin lisäksi on sähkömoottori ja korkeajänniteakusto. Akkujen koot vaihtelevat hyvin paljon valmistajan ja mallin mukaan.

Hybridien kolme erilaista tyyppiä

  • Kevythybrideissä on polttomoottorin lisäksi pieni liikkeelle lähtöä avustava sähkömoottori ja pieni akku. Sähkömoottori vaikuttaa kevythybridin ajoon lisäämällä esimerkiksi pienen litratilavuuden bensiinimoottoriin vääntöä ja tekee ajosta mukavampaa. Kevythybridiä ei pysty yleensä ajamaan pelkällä sähköllä ja akut latautuvat autoa ajettaessa. Kevythybridejä on toistaiseksi melko vähän käytössä. Esimerkkejä kevythybrideistä: Suzuki Swift Hybrid ja Volvo XC60 B4.
  • Itselataavassa eli niin sanotussa täyshybridissä on suurempi akusto kuin kevythybridissä. Täyshybridiautolla pystyy ajamaan joitain kilometrejä pelkän sähkön avustamana. Itselataava hybridi lataa akkuja ajon aikana, eikä autoa voi ladata erillisellä johdolla. Esimerkkejä itselataavista hybrideistä: Lexus IS, GS ja GX mallien hybridiversiot, Toyota Yaris ja Auris, Mercedes 300e koneelliset hybridit ja Porsche hybridit.
  • Plug-In Hybridissä on bensiini- tai dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori suurehkolla akustolla. Pelkän sähkön voimalla voi ajaa automallista riippuen yli 20km – jopa 100km. Auton polttomoottori lataa autoa ajon, jarrutuksien ja moottorijarrutuksien aikana. Plug-in hybridiä voi ladata laturijohdolla, joita on erilaisia; normaaliin pistorasiaan sopivat ja esimerkiksi huoltoasemien pikalatauspistokkeet. Plug-In hybridejä on monilla eri valmistajilla. Esimerkkeinä Volvon T6 ja T8 mallimerkinnällä olevat bensiinihybridit sekä D5 ja D6 mallimerkinnällä olevat dieselhybridit, Mercedeksen suuremmat hybridit (350-500 e), BMW hybridit esimerkiksi 3- sarjan sekä X5-sarjan autot, Audi E-Tron ja Volkswagen GTE-Plug In.

Yllämainittujen hybridien lisäksi esimerkiksi kaasuautot ovat tavallaan hybridejä, koska niitä voi ajaa sekä maa- tai biokaasulla että bensiinillä.

Hybridien lisäksi on olemassa sähköllä toimivia autoja, joita on vielä jonkun verran vähemmin liikenteessä kuin hybridiautoja. Täyssähköautot ovat hankintahinnaltaan vielä melko kalliita.

Hybridien kestävyys

Tähän mennessä hybridiautojen kanssa ei ole ollut suuria ongelmia.  Autovalmistajat myöntävät yleensä melko pitkät takuut akustolle. Tällä hetkellä keskimääräinen takuuaika on 8 vuotta uuden auton ostosta. Akkupaketti on myös vaihdettavissa ja akkujen vaihtohinnat riippuvat auton valmistajasta. Hybrideissä, joihin akkupaketit on vaihdettu, on kilometrejä mittarissa jo 200 000km ylöspäin.

Panu Behm
Kirjoittaja on MS-auton myyjä, joka on tutustunut laajasti erilaisiin hybrideihin ja niiden kokemuksiin. Itsellään hänellä on ollut kaksi Plug In-hybridi, joiden hankintaan hän oli erittäin tyytyväinen erityisesti kulutuksen pieneyden ja sähkömoottorin tehoavustuksen ansiosta.

Auto ilman luottotietoja

Aina ei pyörät pyöri aivan niin kitkattomasti, kuin olit suunnitellut. Laskut jäävät toistuvasti maksamatta ja luottotietoihin napsahtaa pian maksuhäiriömerkintä, minkä seurauksena arjen normaali pyörittäminen hankaloituu merkittävästi. Onnistuuko auton hankinta ilman luottotietoja?

Kyllähän se onnistuu, mikäli olet jättänyt pikavippikierteen ja muut huonot taloudelliset valinnat pysyvästi taaksesi. Hoidat nykyisin laskut ajallaan ja saat säännöllisillä kuukausituloillasi lyhennettyä ulosotossa olevaa pottia.

Autorahoitus ilman luottotietoja

MS-auton asiakkaana voit saada joko autorahoituksen tai autolainan, vaikka sinulla olisi maksuhäiriömerkintöjä. Yhteistä molemmille ratkaisuille on se, että lainaa saa varsin maltillisen summan, ja siinä on korkeahko korko.

Autorahoitus Re-Po Rahoitukselta

  • Rahoituksen määrä enintään 4500 euroa
  • Maksimi laina-aika on 32 kuukautta
  • Edellytyksenä vakituinen työsuhde (eläkettä tai opintotukea ei lasketa työtuloksi)
  • Ajoneuvo toimii lainan vakuutena
  • Käsiraha vähintään 15% kauppasummasta, mutta mahdollista saada pienempi prosentti muiden ehtojen täyttyessä

Luonnollisesti voit tarjota vanhaa ajoneuvoasi käsirahaksi.

Viittellinen taulukko käsirahan tarpeesta eri hintaisille autoille

Saldo autolaina luottohäiriöasiakkaille

  • Merkintöjä saa olla enintään 3 kpl ja niiden on oltava vähintään 12 kk takaa
  • Jos häiriö on tuoreempi kuin 12 kk, siinä tulee olla ref-merkintä. Näitä merkintöjä emme laske kokonaismäärään lainkaan
  • Asiakkaan tulee olla vakituisessa työsuhteessa (ei yrittäjä, ei eläkeläinen) ja saada palkkaa vähintään 1500 €/kk bruttona
  • Lainan enimmäismäärä 4000 euroa
  • Maksuaika enintään 60 kk, korko 15 % ja aloituskulut 15 % (min. 300e)
  • Asiakkaan tulee täyttää myös muut Saldo autolainan myöntämisen ehdot

Vaikka autolaina on on autorahoituksen tapaan kallista rahaa luottohäiriöiselle, on siinä pari merkittävää etua autorahoitukseen verrattuna.

1. Autolainalla voit ostaa minkä vain auton, johon saamasi rahasumma riittää. Voit itse päättää, otatko autoon liikennevakuutuksen lisäksi kaskoa, eli kaskopakkoa ei tällöin ole. Tämä laskee varmuudella autoilun säännöllisiä kustannuksia.

2. Auto siirtyy heti sinun omistukseesi, eli halutessasi voit koska tahansa myydä auton pois, vaikka lainaa olisi vielä jäljellä. Tällöin sinun toki tulee joka tapauksessa maksaa nostamasi laina loppuun, olipa auto sinulla tai ei.

Mikä ihmeen ref-merkintä?

Ref-merkinnällä tarkoitetaan asiakkaan kirjallisesti rekisterinpitäjälle ilmoittamaa ja todistamaa tietoa siitä, että hän on hoitanut luottohäiriön. Tällöin rekisterinpitäjä kirjaa hoidetun häiriön perään ref-merkinnän.

Huomaa kuitenkin, että pelkkä suorituksen hoitaminen ei automaattisesti tuo sinulle ref-merkintää, vaan se on haettava itse. Suosittelemme hakemuksen tekemistä sekä Asiakastiedon että Bisnoden ylläpitämiin rekistereihin.

Miten ostat auton osamaksulla ilman luottotietoja?

Olennaista on, että saat hyväksytyn luottopäätöksen rahoitusyhtiöltä. Meidän kauttamme se onnistuu helposti, kun löydät ensin sopivan auton valikoimastamme.

Suosittelemme lämpimästi tutustumaan halpoihin autoihimme, jotka edustavat valikoimamme edullisinta päätä (alk. 1490e). Näihin autorahoituksen saaminen onnistuu kaikkein helpoiten, vaikka sinulla olisikin luottohäiriömerkintä rasitteena.

Kun löydät mieluisan auton, klikkaa autosivulta ”Hae alustava luottopäätös” painiketta, niin teemme alustavan rahoitushakemuksen puolestasi. Lomakkeella voit lisätiedoissa kertoa maksuhäiriömerkinnästä, niin tiedämme hakea rahoitusta oikealta yhteistyökumppanilta.

Pakettiauton nopeusrajoitus

Eduskunta esitti elokuussa 2018 uuden tieliikkennelain vahvistamista, jonka myötä pakettiauton sekä ruumis-, huolto ja matkailuautojen nopeusrajoitukset poistuvat käytöstä. Uusi laki astui voimaan 1.6.2020.

Aikaisemmin pakettiautoille oli säädetty nopeusrajoitus, joka oli joko 80 km/h tai 100 km/h, riippuen auton käyttöönottovuodesta, omamassasta ja turvallisuusvarusteista. Lisätietoa muista nopeusrajoitusluokista löydät Trafin sivuilta.
Lue lisää ”Pakettiauton nopeusrajoitus”